Analiza biznesowa oferuje kilkadziesiąt technik zbierania i analizowania wymagań. Ktoś nieobeznany z taką mnogością narzędzi, może poczuć się zagubiony w ich gąszczu. Sam grad skrótów może doprowadzić do bólu głowy: VSM, CtQ, BPMN, UML, SIPOC, PBI, DoD, DoR, BPM, WBS, UAT, SoW.
Ostatnie rozmowy z uczestnikami szkoleń zainspirowały mnie do uporządkowania nieco podejścia do analizy. Główne pytanie, jakie przewijało się to „Jak zacząć?”. Zatem poniżej zamieszczam krótką odpowiedź na to pytanie.
Analityk pełni różne role. Nie ma jednego profilu zawodowego. W jednej organizacji może odpowiadać za zbieranie wymagań do wdrożenia systemu pudełkowego, w innym może w wielomilionowym kaskadowym projekcie tworzyć dokumentacji integracji wielu systemów, w trzecim może organizować warsztaty definiowania nowej usługi dla korporacji, a w czwartym może być liderem zespołu w startupie i definiować cechy nowego biznesu, w piątym może opisywać procesy biznesowe dla potrzeb uporządkowania pracy w urzędzie, zaś w szóstym może prowadzić projekty optymalizacyjne w ramach programu doskonalenia jakości.
W zależności od pełnionej roli różnie można ułożyć sekwencje stosowanych technik. Poniżej zaproponowałem kilka takich wariantów. Chcę zaznaczyć, że układów technik można stworzyć wielokrotnie więcej w zależności od potrzeb projektu i organizacji. Jeżeli organizacja ma dobrze dogadanych i kompetentnych ludzi oraz klientów, z którymi dobrze się współpracuje, to technik analizy będzie mniej, a więcej dogadania się „na gębę”. Jeżeli jest odwrotnie, to dokumentacja będzie dużo bardziej obszerna i szczegółowa. Znajomość warsztatu pracy analityka oznacza, że umiemy dobrać narzędzia i kolejność ich wykorzystania do problemu.
Tworzenie nowego produktu
Celem jest ustalenie cech nowego produktu. A wyzwaniem odgadnięcie potrzeb i przyzwyczajeń klienta oraz ustawienie się w korzystnej pozycji względem konkurencji.
Optymalizacja procesu
Cel tutaj to usprawnienie współpracy ludzi w ramach procesu, aby kosztowała mniej, albo aby klient był bardziej zadowolony. Wyzwaniem jest niechęć ludzi do zmian.
Projektowanie aplikacji mobilnej
Cel to stworzenie atrakcyjnego programu, z którego będą chcieli korzystać użytkownicy i który zadowoli zamawiającego. Wyzwaniem jest ergonomia, faktyczne rozwiązanie jakiegoś problemu użytkownika.
Rozwój systemu informatycznego na zlecenie
Tutaj celem jest zrealizowanie kontraktu wobec klienta na dostarczenie rozwiązania informatycznego. Wyzwaniem bywa jego złożoność, pełzanie zakresu oraz trudność w wyciągnięciu wymagań od pracowników klienta.
Pamiętajcie proszę, że powyższe procesy analizy wymagań nie są uniwersalne. To jedynie przykłady, jak można ułożyć to wyzwanie. Pokazałem je dla zainspirowania was, abyście stworzyli proces odpowiedni dla waszej firmy, klienta, środowiska. Po pierwsze ważne jest, aby rozejrzeć się wokół i odnaleźć techniki, które nam najbardziej odpowiadają. Po drugie, aby stworzyć powtarzalny schemat postępowania dzięki któremu nie zapomnimy o żadnych istotnym aspekcie wymagań i powstanie użyteczna dokumentacja.