Poniżzej zamieszczam kolejny problem do analizy z obszaru zarzadzania informacją. Tym razem dotyczy wartości zaufania do sprzedawcy informacji.
Pewnego dnia nasz przyjaciel, człowiek, któremu ufamy, przychodzi do nas z propozycją:
– Sprzedam ci los na totolotka. Jest to los wygrywający, pewna szóstka. Ja ani nikt z mojej rodziny z pewnych względów nie może go zrealizować, natomiast ty mógłbyś. – wręcza ci kopertę z kuponem. – Podaj mi proszę uczciwą cenę, ile dałbyś za ten los.
Ważysz w rękach zaklejoną kopertę. Najlepiej byłoby po prostu z nią uciec. Ufasz przyjacielowi, ale nigdy nie przychodził do ciebie z tak dziwnymi propozycjami.
Pytanie pierwsze: Ile jest wart taki kupon, jeżeli kumulacja wynosi na przykład 10 milionów złotych?
Pytanie drugie: Ile zapłaciłbyś za informację, która opisuje, w jaki sposób przyjaciel wszedł w posiadanie tego kuponu?
W tym rozwiązaniu tego problemu chodzi raczej o pokazanie drogi myślenia, która prowadzi do rozwiązania niż podanie konkretnych kwot.