Massawa

Kiedy komandor Edward Ellsberg obejmował dowództwo nad zniszczonym portem w Massawie w Erytrei, nie przypuszczał, że to przedsięwzięcie będzie takim wyzwaniem, a jednocześnie stanie się przełomem w jego karierze wojskowej i zapewni mu awans na admirała.

Najgorętsze miejsce na Ziemii (ponad 40°C), o przeraźliwej wilgotności, gdzie nawet tubylcy muszą robić przerwy w pracy w południe.

Wielonarodowy, wielojęzykowy i wielokulturowy zespół. Zniszczona infrastruktura portu. Zbliżający się niemiecki front i brak wsparcia amerykańskiej administracji. Wszystkie te elementy sprawiły, że Massawa przeszła do historii.

Massawa otrzymała dwie światowe nagrody: PMI Award 2007 oraz ISAGA 2014.

Wybrani klienci symulacji

agc glass roche unileverinfosys  societe generale   ikea danone 

Główne zagadnienia

  • Zarządzanie projektem kaskadowym
  • Role w projekcie
  • Funkcjonowanie zespołu projektowego
  • Komunikacja i współpraca w zespole

Logistyka

  • Liczba uczestników w grupie: 6-12
  • Czas trwania: 2 – 8 godzin
  • Dostępne języki: polski, angielski
  • Powierzchnia sali: 25 m2

Przebieg symulacji

Uczestnicy zapoznają się z historią Massawy, a następnie otrzymują różne role w zespole projektowym takie, jak: komitet sterujący, kierownik projektów, logistyka,  nadzór jakości, wsparcie projektów etc. Każda z ról ma tylko kilka reguł pracy, ale główny problem pojawia się na poziomie interakcji między rolami.

Symulacja toczy się przez 10 rund (miesięcy). Po pierwszych pięciu rundach następuje przerwa i omówienie wyniki. Zespoły otrzymują też nieco czasu na przeplanowanie swojego projektu. Po skończonej dziesiątej rundzie omawiane są całościowe wyniki na kilku poziomach: osiągniętych celów projektu, jakości komunikacji i współpracy, konfliktów oraz dobrych praktyk do przeniesienia na grunt firmowy.

Symulacja jest skonstruowana w taki sposób, że sumarycznie duża ilość reguł powoduje, że pierwsza połowa symulacji często kończy się kryzysem w projekcie, niekiedy nawet reakcjami emocjonalnymi. W połowie zespół ma motywację do omówienia stanu prac i wdrożenia usprawnień. W drugiej połowie zwykle następuje duża poprawa efektywności prac, więc na koniec zespoły często entuzjastycznie reagują na osiągnięte rezultaty.

Agenda

Wprowadzenie w zasady gry

Zapoznanie się z planem bazowym

Ustalenie ról i sposobu współpracy w zespole

Realizacja pierwszej połowy projektu

Dyskusja na temat rezultatów

Wprowadzenie optymalizacji w obszarze zarządzania projektem

Realizacja drugiej połowy projektu

Podsumowanie całej symulacji

Zastosowanie

  • Integracja zespołów wokół idei zarządzania projektami
  • Uświadomienie, że zarządzanie projektami to nie jest zbędna biurokracja
  • Budowanie kultury wspierającej projekty
  • Otwarcie ludzi na zmiany organizacji w obszarze zarządzania projektami
  • Atrakcyjny moduł uzupełniający szkolenie z podstaw projektów, np. Massawa, studia podyplomowe
Share This