PMI® ogłosił nowe zasady gromadzenia punktów Professional Development Units (PDU). Jestem im poddany tak samo, jak każdy posiadacz certyfikatu PMI®, więc postanowiłem się zainteresować, co się zmieniło. Na świecie to całkiem spora liczba ludzi, bo ponad 700 tysięcy. Poniższy tekst krok po kroku opisuje doświadczenia z nowym systemem i procesem autoryzacji punktów.

PMI® wprowadził podział na 3 kategorie (celowo używam nazw orginalnych):

  • Technical Project Management – tu znajduje się wiedza o stosowaniu technik zarządzania projektami. Uwaga! Nie chodzi tu o techniczną wiedzę o materii projektu, np. budowlaną lub programistyczną. Tu znajdują się wszelkie techniki i narzędzia wymieniane przez PMBOK Guide oraz książki o zwinnym zarządzaniu projektami.
  • Leadership – to umiejętność prowadzenia zespołu do wspólnego celu. W tym obszarze znajdują się kompetencje miękkie związane w dużej mierze z motywacją, komunikacją i działaniami kreatywnymi w projektach.
  • Strategic and Business Management – tu PMI® wstawił kompetencje związane z zarządzaniem firmą i generowaniem przez nią zysków, np. zarządzanie strategiczne, procesowe, finansami, sprzedaż, aspekty prawne etc.

Te 3 kategorie nazwane zostały PMI® Talent Triangle.

Z drugiej strony każda firma będąca tzw. PMI® R.E.P., czyli autoryzowana w PMI®, musiała zaktualizować punkty PDU przypisane do szkoleń z perspektywy tego trójkąta, czyli podać, ile punktów oferuje dane szkolenie w każdej z trzech kategorii. Zatem od teraz każde szkolenie w katalogu PMI® powinno być już dobrze opisane. Oczywiście nie wszystkie szkolenia oferowane przez R.E.P. znajdują się w katalogu. W naszym przypadku wpisaliśmy tylko jedno – PMP Colosseum. Powodem jest koszt, PMI® każe sobie płacić za rejestrowanie szkoleń, i brak wartości biznesowej. PMI® akceptuje PDU również za szkolenia nie znajdujące się w katalogu szkoleń.

Procedura krok po kroku

1. Po zalogowaniu się do serwisu pmi.org klikamy w pomarańczowy link “go to you dashboard” i klikamy w link “Report PDU” po prawej stronie.

2. Powtórnie klikamy “Report PDU” tym razem w menu po lewej stronie i pojawi się szereg kategorii PDU®. Główny podział dotyczy bycia praktykiem i dzielenia się wiedzą oraz szkoleń. Jak widać PMI® wprowadził nowy system o dość przejrzystym interface’ie.

3. Poniżej przytoczę kilka przykładów sytuacji, które można zaraportować do PDU.

3.1. Załóżmy, że uczestniczyliśmy w kongresie IPMA, który trwał 2 dni i teraz chcemy to zaraportować. Wybieramy kategorię “Organization meetings”. Konferencja dotyczyła głównie metod zarządzania projektami, więc wpisujemy 2 PDU (za konferencję można dostać tylko 2 punkty) w kategorii Technical. Ponieważ dysponuję certyfikatami PMP®, PgMP® i PMI-ACP®, to system zaproponował, aby rozpisał ile godzin na który certyfikat. Z definicji PMP pokrywa się z PgMP® w kontekście zbierania punktów. Zatem, ponieważ brałem udział w symulacji Scrum Droid wpisałem 2 PDU do PMI-ACP®. Na konferencji IPMA było kilka prezentacji z obszarów miękkich kompetencji, więc ktoś mógłby sobie wpisać tam punkty, natomiast ja w nich nie brałem udziału.

3.2. Albo wyobraźmy sobie sytuację, że ktoś wziął udział w Massawie. Szkolenie oferowane przez nas, ale nie zarejestrowane w katalogu. Wyszukiwarka PMI® podpowie nazwę firmy, ale już nazwę szkolenia musimy wpisać ręcznie. Następnie podajemy link do szkolenia, daty oraz PDU. W przypadku Massawy dwudniowej proponujemy wpisać 10 PDU to Leadership i 4 PDU to Technical. W efekcie, gdy wejdziemy do opcji “Claim history” i klikniemy w Massawę, zobaczymy taki ekran, jak pokazano z boku.

3.2. A teraz trudniejszy przypadek. Posiadacz PMP brał udział w studiach podyplomowych na temat zarządzania projektami. Jest to również traktowane jak szkolenie. Trzeba sobie rozpisać dni szkoleniowe (po 7 PDU®/godzin dziennie) i ocenić, które godziny można przypisać do której kategorii. A potem je po prostu wprowadzić do systemu PMI®.

3.3. Kolejny przypadek: znalazłem w internecie ciekawą książkę o Scrumban i ją przeczytałem. Zajęło mi to 8 godzin. Aby zaraportować PDU, wchodzę do kategorii Read i wpisuję dane książki a na koniec podaję 8 PDU do PMP i 8 do ACP. Przy okazji uwaga – PMI oczekuje, że punkty za PMP będą w całości obejmowały punkty za ACP. Natomiast niekoniecznie punkty ACP kwalifikują się do PMP.

3.4. Pisałem wpis na bloga? Ciach, wrzucam linka w odpowiednim formularzu i mam 4 PDU.

3.5. Prowadzę projekty? Wybieram właściwy formularz, wpisuję pracodawcę i 8 PDU dla PMP + 4 PDU dla ACP się należy.

 Zasady PDU

PMI® przedstawił w osobnym dokumencie zestaw reguł panujących w świecie PDU. W skrócie wygląda to tak:

  • Co 3 lata trzeba uzbierać 60 PDU® dla PMP®, PgMP®, PfMP®, PBA® albo 30 PDU® dla ACP®, RMP®, SP®. Przy czym conajmniej 35 PDU® (lub odpowiednio 18 PDU) musi być z kategorii Education: szkolenia, konferencje, nauka własna. Reszta może być z kategorii “Giving back to profession”.
  • Idąc dalej z każdej podkategorii w ramach Education, czyli Technical, Business oraz Leadership trzeba uzbierać po conajmniej 8 PDU® (lub odpowiednio 4 PDU® dla ACP®). Resztę można dowolnie rozdzielić.
  • W przypadku kategorii “Giving back” jest tylko limit na podkategorię bycia praktykiem zarządzania projektami “Working as a professional”. Tutaj można zgłosić maksymalnie 8 PDU (lub odpowiednio 4 PDU w przypadku ACP).
  • 1 PDU® = 1 godzina edukacji, dotyczy to uczestnictwa w szkoleniach, webinarach, czy czytania książki w wannie. W razie audytu trzeba przesłać certyfikat szkolenia lub podać daty, ewentualnie przesłać notatki sporządzone przez siebie.
  • Konferencje dają 1 lub 2 PDU® tylko.
  • Pisanie artykułów daje 1 PDU® za 1 godzinę pisania. Analogicznie prezentowanie na konferencji daje 1 PDU za godzinę prezentacji.
  • Bycie firmowy mentorem, coachem itp. też daje możliwość zebrania PDU w ten sam sposób, co pisanie artykułów.
  • Jeżeli nie uzbieracie, to macie jeszcze rok na dozbieranie. Jeżeli nadal się nie uda, to po tym czasie oficjalnie tracicie certyfikat.
  • Nie można zebrać PDU przed otrzymaniem certyfikatu! Natomiast można na zapas zebrać PDU na kolejne okresy.
  • Co 3 lata trzeba zapłacić przedłużenie certyfikatu – 60$ członkowie PMI i 150$ pozostali.

Podsumowanie

Jestem dość nietypowym zbieraczem PDU, bo posiadam kilka certyfikatów PMI®, a jednocześnie raczej szkolę z tego zakresu, niż jestem szkolony. W przypadku posiadania tylko PMP sprawa jest prostsza, bo tylko wybieramy jedną z trzech kategorii w przypadku edukacji.

Ciekawe jest to, że PMI® coraz mocniej próbuje zdominować rynek szkoleń. Pojawia się nowy system do raportowania, bardziej szczegółowa informacja o kategoriach PDU, nawigacyjnie dużo zachęt, aby wyszukiwać szkolenia w katalogu PMI®. Odnoszę wrażenie, że długofalowo PMI® dążyć będzie do tego, aby wyłącznie szkolenia z katalogu dawały PDU. To dość zrozumiałe postępowania, bo firmy będące R.E.P. będą musiały za to płacić.

W sumie system zbierania PDU® staje się niezłą maszynką do zarabiania pieniędzy i lojalizowania zarówno uczestników szkoleń, jak i firm szkoleniowych.

Ps.

Ostatnio PARP miał problemy z zatwierdzeniem swojego systemu RURa w Unii Europejskiej. Może dobrą inspiracją byłoby funkcjonowanie systemu PDU® i R.E.P.

Pps.

PMI® akceptuje wpisanie nawet 300 puntów za jedną aktywność. Ja, jak widać na załączonym obrazku wpisałem 300 za pisanie książki i zostało to uznane.

Przydatne linki

PMBOK, PMP, PMI-ACP, CAPM, PMI-RMP, PMI-SP, PgMP, PfMP, PBA are registered marks of the Project Management Institute, Inc.

Zapisz się na nasz newsletter

Zapisz się na nasz newsletter

Twój e-mail został zapisany

Share This