PMP PDUPMI ogłosił nowe zasady gromadzenia punktów Professional Development Units (PDU). Jestem im poddany tak samo, jak każdy posiadacz certyfikatu PMI, więc postanowiłem się zainteresować, co się zmieniło. Na świecie to całkiem spora liczba ludzi, bo ponad 700 tysięcy. Poniższy tekst krok po kroku opisuje doświadczenia z nowym systemem i procesem autoryzacji punktów.

PMI wprowadził podział na 3 kategorie (celowo używam nazw orginalnych):

  • Technical Project Management – tu znajduje się wiedza o stosowaniu technik zarządzania projektami. Uwaga! Nie chodzi tu o techniczną wiedzę o materii projektu, np. budowlaną lub programistyczną. Tu znajdują się wszelkie techniki i narzędzia wymieniane przez PMBOK Guide oraz książki o zwinnym zarządzaniu projektami.
  • Leadership – to umiejętność prowadzenia zespołu do wspólnego celu. W tym obszarze znajdują się kompetencje miękkie związane w dużej mierze z motywacją, komunikacją i działaniami kreatywnymi w projektach.
  • Strategic and Business Management – tu PMI wstawił kompetencje związane z zarządzaniem firmą i generowaniem przez nią zysków, np. zarządzanie strategiczne, procesowe, finansami, sprzedaż, aspekty prawne etc.

Te 3 kategorie nazwane zostały PMI Talent Triangle.

Z drugiej strony każda firma będąca tzw. PMI R.E.P., czyli autoryzowana w PMI, musiała zaktualizować punkty PDU przypisane do szkoleń z perspektywy tego trójkąta, czyli podać, ile punktów oferuje dane szkolenie w każdej z trzech kategorii. Zatem od teraz każde szkolenie w katalogu PMI powinno być już dobrze opisane. Oczywiście nie wszystkie szkolenia oferowane przez R.E.P. znajdują się w katalogu. W naszym przypadku wpisaliśmy tylko jedno – PMP Colosseum. Powodem jest koszt, PMI każe sobie płacić za rejestrowanie szkoleń, i brak wartości biznesowej. PMI akceptuje PDU również za szkolenia nie znajdujące się w katalogu szkoleń.

Procedura krok po kroku

PMI Dashboard1. Po zalogowaniu się do serwisu pmi.org klikamy w pomarańczowy link “go to you dashboard” i klikamy w link “Report PDU” po prawej stronie.

2. Powtórnie klikamy “Report PDU” tym razem w menu po lewej stronie i pojawi się szereg kategorii PDU. Główny podział dotyczy bycia praktykiem i dzielenia się wiedzą oraz szkoleń. Jak widać PMI wprowadził nowy system o dość przejrzystym interface’ie.

3. Poniżej przytoczę kilka przykładów sytuacji, które można zaraportować do PDU.

PDU Reporting3.1. Załóżmy, że uczestniczyliśmy w kongresie IPMA, który trwał 2 dni i teraz chcemy to zaraportować. Wybieramy kategorię “Organization meetings”. Konferencja dotyczyła głównie metod zarządzania projektami, więc wpisujemy 2 PDU (za konferencję można dostać tylko 2 punkty) w kategorii Technical. Ponieważ dysponuję certyfikatami PMP, PgMP i PMI-ACP, to system zaproponował, aby rozpisał ile godzin na który certyfikat. Z definicji PMP pokrywa się z PgMP w kontekście zbierania punktów. Zatem, ponieważ brałem udział w symulacji Scrum Droid wpisałem 2 PDU do PMI-ACP. Na konferencji IPMA było kilka prezentacji z obszarów miękkich kompetencji, więc ktoś mógłby sobie wpisać tam punkty, natomiast ja w nich nie brałem udziału.

PDU Claim history3.2. Albo wyobraźmy sobie sytuację, że ktoś wziął udział w Massawie. Szkolenie oferowane przez nas, ale nie zarejestrowane w katalogu. Wyszukiwarka PMI podpowie nazwę firmy, ale już nazwę szkolenia musimy wpisać ręcznie. Następnie podajemy link do szkolenia, daty oraz PDU. W przypadku Massawy dwudniowej proponujemy wpisać 10 PDU to Leadership i 4 PDU to Technical. W efekcie, gdy wejdziemy do opcji “Claim history” i klikniemy w Massawę, zobaczymy taki ekran, jak pokazano z boku.

3.2. A teraz trudniejszy przypadek. Posiadacz PMP brał udział w studiach podyplomowych na temat zarządzania projektami. Jest to również traktowane jak szkolenie. Trzeba sobie rozpisać dni szkoleniowe (po 7 PDU/godzin dziennie) i ocenić, które godziny można przypisać do której kategorii. A potem je po prostu wprowadzić do systemu PMI.

3.3. Kolejny przypadek: znalazłem w internecie ciekawą książkę o Scrumban i ją przeczytałem. Zajęło mi to 8 godzin. Aby zaraportować PDU, wchodzę do kategorii Read i wpisuję dane książki a na koniec podaję 8 PDU do PMP i 8 do ACP. Przy okazji uwaga – PMI oczekuje, że punkty za PMP będą w całości obejmowały punkty za ACP. Natomiast niekoniecznie punkty ACP kwalifikują się do PMP.

3.4. Pisałem wpis na bloga? Ciach, wrzucam linka w odpowiednim formularzu i mam 4 PDU.

3.5. Prowadzę projekty? Wybieram właściwy formularz, wpisuję pracodawcę i 8 PDU dla PMP + 4 PDU dla ACP się należy.

 Zasady PDU

PMI przedstawił w osobnym dokumencie zestaw reguł panujących w świecie PDU. W skrócie wygląda to tak:

  • Co 3 lata trzeba uzbierać 60 PDU dla PMP, PgMP, PfMP, PBA albo 30 PDU dla ACP, RMP, SP. Przy czym conajmniej 35 PDU (lub odpowiednio 18 PDU) musi być z kategorii Education: szkolenia, konferencje, nauka własna. Reszta może być z kategorii “Giving back to profession”.
  • Idąc dalej z każdej podkategorii w ramach Education, czyli Technical, Business oraz Leadership trzeba uzbierać po conajmniej 8 PDU (lub odpowiednio 4 PDU dla ACP). Resztę można dowolnie rozdzielić.
  • W przypadku kategorii “Giving back” jest tylko limit na podkategorię bycia praktykiem zarządzania projektami “Working as a professional”. Tutaj można zgłosić maksymalnie 8 PDU (lub odpowiednio 4 PDU w przypadku ACP).
  • 1 PDU = 1 godzina edukacji, dotyczy to uczestnictwa w szkoleniach, webinarach, czy czytania książki w wannie. W razie audytu trzeba przesłać certyfikat szkolenia lub podać daty, ewentualnie przesłać notatki sporządzone przez siebie.
  • Konferencje dają 1 lub 2 PDU tylko.
  • Pisanie artykułów daje 1 PDU za 1 godzinę pisania. Analogicznie prezentowanie na konferencji daje 1 PDU za godzinę prezentacji.
  • Bycie firmowy mentorem, coachem itp. też daje możliwość zebrania PDU w ten sam sposób, co pisanie artykułów.
  • Jeżeli nie uzbieracie, to macie jeszcze rok na dozbieranie. Jeżeli nadal się nie uda, to po tym czasie oficjalnie tracicie certyfikat.
  • Nie można zebrać PDU przed otrzymaniem certyfikatu! Natomiast można na zapas zebrać PDU na kolejne okresy.
  • Co 3 lata trzeba zapłacić przedłużenie certyfikatu – 60$ członkowie PMI i 150$ pozostali.

PDUsPodsumowanie

Jestem dość nietypowym zbieraczem PDU, bo posiadam kilka certyfikatów PMI, a jednocześnie raczej szkolę z tego zakresu, niż jestem szkolony. W przypadku posiadania tylko PMP sprawa jest prostsza, bo tylko wybieramy jedną z trzech kategorii w przypadku edukacji.

Ciekawe jest to, że PMI coraz mocniej próbuje zdominować rynek szkoleń. Pojawia się nowy system do raportowania, bardziej szczegółowa informacja o kategoriach PDU, nawigacyjnie dużo zachęt, aby wyszukiwać szkolenia w katalogu PMI. Odnoszę wrażenie, że długofalowo PMI dążyć będzie do tego, aby wyłącznie szkolenia z katalogu dawały PDU. To dość zrozumiałe postępowania, bo firmy będące R.E.P. będą musiały za to płacić.

W sumie system zbierania PDU staje się niezłą maszynką do zarabiania pieniędzy i lojalizowania zarówno uczestników szkoleń, jak i firm szkoleniowych.

Ps.

Ostatnio PARP miał problemy z zatwierdzeniem swojego systemu RURa w Unii Europejskiej. Może dobrą inspiracją byłoby funkcjonowanie systemu PDU i R.E.P.

PDUPps.

PMI akceptuje wpisanie nawet 300 puntów za jedną aktywność. Ja, jak widać na załączonym obrazku wpisałem 300 za pisanie książki i zostało to uznane.

Przydatne linki

Zapisz się na nasz newsletter

Zapisz się na nasz newsletter

Twój e-mail został zapisany

Share This