Pytania na egzaminie PMP® formułowane są sytuacyjnie. To znaczy zamiast pytania o definicję, raczej spotkacie pytania o sposób zachowania się w określonej sytuacji. Na przykład zamiast pytania „Czym jest karta kontrolna?” będzie pytanie „Otrzymałeś informację, że ostatnia partia produktów była obarczona wadami. Przeanalizowałeś kolejne kroki produkcyjne i dowiedziałeś się, że każda operacja jest precyzyjnie monitorowana. Z jakiego raportu najprawdopodobniej skorzystasz?”
W związku z powyższym w trakcie dyskusji z uczestnikami jednego ze szkoleń przygotowujących do PMP® uświadomiłem sobie, że istnieje olbrzymi problem ze zrozumieniem, czemu służą i w jakich sytuacjach bywają pomocne wybrane procesy PMBOK® Guide. Przy odrobinie wysiłku każdy „wykuje na blachę” stronę 61, ale aby zrozumieć przeznaczenie owej książki, trzeba umieć sobie wyobrazić rzeczywiste sytuacje, w których jej poszczególne zagadnienia okazują się użyteczne. To tak, jakby wyryć wszystkie wzory z podręcznika do statystyki i wierzyć, że podróże samolotem są mniej bezpieczne od jazdy samochodem, albo, że szczepionki są szkodliwe i nieskuteczne, bo dziecko znajomego ma autyzm.
Poniżej lista przykładowych sytuacji. Na końcu tego artykułu znajdziecie ich rozwiązania i komentarze moje do nich. Pytanie do każdej z tych sytuacji jest takie samo:
Jaki proces zastosujesz w danej sytuacji i jaką technikę z PMBOK® Guide?
- Podpisujesz umowę z dostawcą, uzgodniona cena kontraktu to 100 000 $, a w razie szybszego wykonania dostawca otrzyma dodatkowo 1 000 $ za każdy dzień przyśpieszenia. Przy okazji pytanie, jaki to typ kontraktu.
- W projekcie Abelardo okazało się, że partia produkcyjna wybrana do próby nie spełnia wymogów jakościowych. Postanawiasz zlecić przejrzenie parametrów pracy maszyn.
- W tym samym projekcie Abelardo szef produkcji wskazał jednak, że próba nie była reprezentatywna, bo pobrana z tylko 1 z 10 maszyn, choć ty pobrałeś ją zgodnie z procedurą. Zgadzasz się z nim i wspólnie z działem jakości postanawiacie zmodyfikować procedurę.
- Dwóch członków zespołu w projekcie Rutger pokłóciło się o sposób przydzielania zadań. Nikt nie chce wykonywać zadań monotonnych. Zatem podejmujesz decyzję, aby inaczej rozdzielić zadania.
- Jednak reszta zespołu projektu Rutger podpowiada, że konflikt między nimi ciągnie się od wielu lat i z tego względu nikt ich wcześniej nie angażował do wspólnego projektu. Ty jesteś nowym pracownikiem organizacji o tym mogłeś nie wiedzieć. Zamiast zmieniać rozdział zadań decydujesz się mediować w tej sprawie.
- Klient w twoim projekcie Roar ciągle zmienia zdanie. Ty zaś, ponieważ nie masz wielkiej decyzyjności, posłusznie rejestrujesz wszystkie zgłoszenia i analizujesz informację o ich wpływie na plany projektu.
- W tymże projekcie Roar dyrektor technologii poprosił, abyś tylko do niego wysyłał raporty z lista zgłoszonych żądań zmian. Oznacza to usunięcie z adresatów tego raportu samego klienta, ale szef każe, to to robisz.
- W projekcie Roar, klient wściekł się, gdy dowiedział się, że nie dostanie od razu listy zmian, a dopiero po jej akceptacji przez dyrektora technologii. Twój szef stwierdził, że masz to załatwić. Decyzji dyrektora technologii nie da się zmienić. Zatem teraz musisz po prostu umówić się z klientem na spotkanie i załagodzić sytuację.
- Klient w projekcie Roar ewidentnie się obraził i oznajmił, że w takim razie zakończy współpracę po bieżącym etapie. Po sprawdzeniu okazało się, że faktycznie umowa na to zezwala. Twój szef poprosił o opracowanie scenariusza jak najoptymalniejszego wyjścia z tej sytuacji. Zabierasz się natychmiast za to zadanie.
- W projekcie Roar szef obejrzał twój scenariusz awaryjny i powiedział, żebyś wysłał go do dyrektora technologii oraz dyrektora handlowego i zapytał, co oni na to. Przygotowujesz piękną prezentację i wysyłasz do wszystkich zainteresowanych.
- Dyrektor handlowy również zdenerwował się, za twoimi plecami spotkał się z klientem projektu Roar i ustalił, że inny zespół wykona ten projekt do końca. Będzie to zewnętrzna firma. Od następnego miesiąca ten projekt nie będzie już twoim zmartwieniem. Teraz musisz jedynie posprzątać.
- W projekcie konstrukcyjnym jeden z twoich podwykonawców. Regularnie się spóźnia z oddawaniem swoich prac. Co tydzień prosisz go o prognozę zakończenia, obiecuje, że skończy w ciągu najbliższych kilku dni, a następnie tydzień później okazuje się, że nadal nie zakończył prac i przekazuje ci kolejną prognozę. Sytuacja powtarza się od 5 tygodni. Postanawiasz pojechać do niego i bezpośrednio od jego pracowników zebrać dane dotyczące postępu prac.
- Klient chce zamówić rozwiązanie, jednak nie ma wiedzy, jak miałoby działać. Jest jedynie świadom swojej potrzeby biznesowej. Uznał, że najlepszym sposobem jest wyciągnięcie wiedzy od dostawców. Postanawiasz zorganizować specjalne spotkanie z potencjalnymi dostawcami, aby zebrać ich wiedzę.
- Dział marketingu zgłosił mnóstwo zastrzeżeń do nowego pomysłu na projekt, który właśnie miał być zatwierdzony. W toku analiz okazało się, że uprzednio w ogóle nie skonsultowano koncepcji z kilkoma ważnymi działami, więc zatwierdzenie projektu odłożono. Teraz musisz na nowo przemyśleć, z kim ponownie konsultować koncepcję.
- W trakcie projektu tworzenia systemu informatycznego spotkałeś z kierownikiem innego projektu. Powiedział ci w sekrecie, że technologia, której użyli jest bardzo niestabilna i trzeba poczekać na jej nową wersję albo wykonać mnóstwo testów i obejść błędów. Okazuje się, że również w twoim projekcie ma ona być użyta za 2 miesiące. Postanawiasz przyglądać się bliżej tej sytuacji.
- W projekcie, który prowadzisz okazało się, że w trakcie kontroli jakości produktów pojawiły się błędy. Cięcia metalu nie są wykonane dostatecznie równo i precyzyjnie. Analiza wskazała jako źródło problemu niedoświadczonych pracowników. Postanawiasz zaradzić temu przez doszkolenie ludzi.
- W twoim projekcie doszły cię sygnały, że zespół stracił zapał do pracy. Powodem jest rosnąca liczba zmian zakresu. Klient za nie płaci, bo jest zadowolony z pracy, ale ludzie nie widzą końca projektu i ich to irytuje. Decydujesz przerwać prace na dwa dni, wyjechać z nimi w góry i trochę się rozerwać, a przy okazji podyskutować o dalszej koncepcji realizacji projektu.
Taki przypadków można mnożyć godzinami. Na jednym ze szkoleń cały dzień analizowaliśmy głównie tego typu sytuacji i na koniec dnia uczestnicy uznali, że dopiero teraz rozumieją, dlaczego PMBOK® Guide jest tak złożony i po co są te wszystkie procesy. Co tylko utwierdziło mnie, że taka metoda nauki jest faktycznie efektywna.
Odpowiedzcie sobie na pytanie, które procesy PMBOK® Guide byłyby uruchomione w każdej z tych sytuacji oraz jakie techniki. Warto przed tym wykuć na pamięć sławną stronę 61 z tabelką obszarów wiedzy i grup procesów. Wpiszcie w Google „PMBOK® Guide page 61″ a zobaczycie, co to za strona. Więcej o tym, jak odkodowywać PMBOK® Guide możecie przeczytać w poprzednim wpisie.
Poniżej zamieszczam moją interpretację odpowiedzi. Pamiętajcie jednak, że podane wyżej przypadki są króciutki i odarte z kontekstu, zatem kilka odpowiedzi może okazać się właściwych zależnie od przyjętych założeń. Grunt, aby za udzieloną odpowiedzią stało dobre rozumienie PMBOK® Guide.
- Proces – Conduct Procurements. Typ kontraktu to FPIF – fixed price incentive fee. Komentarz – w tym procesie zawiera się umowy.
- Proces – Control Quality. Technika – np. Control Chart. Komentarz – to jest po prostu kontrola jakości.
- Proces – Plan Quality Management. Komentarz – zmiana standardów to inaczej przeplanowanie jakości.
- Proces w aspekcie planowania – Estimate Activity Resources, w aspekcie koordynacji Direct and Manage Project Work. Komentarz – przypisania zadań do ludzi w planie dokonuje się w Estimate…, zaś na bieżąco wskazania, kto, co dzisiaj robi to Direct and Manage …
- Proces – Manage Project Team. Komentarz – to jest rozwiązywanie konfliktów, więc wspomniany wcześniej proces jest adekwatny.
- Proces – Perform Integrated Change Control. Technika – Change register. Komentarz – identyfikacja żądań zmian (Change Requests) odbywa się w tym procesie.
- Proces – Plan Communications Management. Komentarz – zmiana adresatów komunikacji to zmiana planu komunikacji.
- Proces – Manage Stakeholder Engagement. Komentarz – łagodzenie napięć z interesariuszami odbywa się w tym procesie.
- Proces – Perform Integrated Change Control. Komentarz – ten proces odpowiada za analizę wpływu zmian na projekt.
- Proces – Manage Communications. Komentarz – rozsyłanie informacji odbywa się w tym procesie.
- Proces – Close Procurements oraz Close Project or Phase. Komentarz – aby posprzątać, trzeba wykonać oba procesy grupy zamykania.
- Proces – najpierw Control Schedule, a potem Monitor and Control Project Work. Komentarz – tu zakładamy bezpośrednią obserwację prac w kontekście opóźnień, czyli zbieramy Work Performance Data od ludzi, a potem interpretujemy to, czyli tworzymy Work Performance Information.
- Proces – Conduct Procurements. Technika – Bidder conference. Komentarz – spotkania z dostawcami są w tym procesie.
- Proces – Identify Stakeholders. Komentarz – kontekst wskazuje na inicjację projektu, a w inicjacji mamy tylko dwa procesy.
- Proces – Identify Risks, a potem Control Risks. Komentarz – nowe ryzyko do monitorowania.
- Proces – Develop Project Team. Komentarz – szkolenia ludzi są w tym procesie.
- Proces – również Develop Project Team. Technika – Team-building, np. Massawa :). Komentarz – podobnie, jak motywowanie.
I pamiętajcie PMBOK® Guide 6 staje się zwinny, co oznacza, że będzie bardziej opasły. O jakieś 100 stron bardziej. A wszystkich zainteresowanych certyfikatem PMP® zapraszamy na nasze szkolenie przygotowujące.
PMI, PMBOK, PMP, PMI-ACP, PgMP, PfMP are registered mark of the Project Management Institute, Inc.