Professional in Business Analysis tak nazywa się najnowszy tytuł, który można zdobyć w PMI®. Od 12 maja do 4 sierpnia trwać będzie pilot nowego certyfikatu, w trakcie którego pierwsza grupa kandydatów rozwiąże test. PMI® zachęca do wzięcia udziału w pilocie, oferując 20% upustu na koszt egzaminu.
I to się świetnie składa, bo na WSB we Wrocławiu rozpoczęliśmy nabór na studia podyplomowe Zarządzanie wymaganiami – analiza biznesowa.
Jak zdobyć certyfikat PMI? Warunki wstępne to 4500 godzin (3 lata) jako analityk biznesowy oraz 2000 godzin w zespołach projektowych (obie pule godzin mogą dotyczyć tych samych prac) oraz 35 godzin szkoleń z obszary analiz biznesowych. Mamy rok na podejście do egzaminu. Zaś koszt wynosi 405$ dla członków i 555$ dla nieczłonków PMI®, czyli tyle samo, co PMP®.
Sam egzamin składa się tradycyjnie z 200 pytań testowych, z czego 175 jest punktowanych, a 25 służy do kalibracji testów i trwa 4 godziny. Jak widać podobnie, co w przypadku PMP® i PgMP®.
Warto pamiętać, że certyfikat PMI trzeba odnawiać co 3 lata, zbierając 60 PDU®, przy czym PDU® muszą dotyczyć obszaru analiz biznesowych, oraz płacąc 60$ dla członków i 150$ dla nieczłonków.
Obszary wiedzy zostały podzielone na:
- Identyfikację potrzeb
- Planowanie
- Analizę
- Monitorowanie i traceability
- Ocenę
Można zauważyć, że proponuje się nieco inną strukturę niż w przypadku BABOKa. Niestety PMI® nie oferuje odpowiednika PMBOK® Guide dla certyfikatu PMI. Można znaleźć jedynie listę zagadnień, które powinien znać analityk. PMI® ponadto stwierdza, że pewne zagadnienia wymienione w PMBOK® Guide mogą pojawić się też na egzaminie PBA®. Z nowych technik można wymienić: zarządzanie backlogiem, storyboarding, retrospective, user stories (ukłon w kierunku metodyk zwinnych), analiza reguł biznesowych, model danych, diagram stanów, przypadki użycia.
Brakuje mi w zagadnieniach analizy architektury korporacyjnej, narzędzi związanych z mapowaniem procesów, definiowania wymagań z perspektywy jakości (QFD, CtQ) oraz pominiętych narzędzi z UML (sama nazwa UML w ogóle nie pada w tym dokumencie).
Aby łatwiej było się przygotować do egzaminu, PMI® zamieścił listę tytułów, z którymi warto zapoznać się.
Na stronie PMI® można przeczytać więcej informacji.
Ps.
Tak sobie myślę, że następnym krokiem będzie nadawanie certyfikaty Six Sigma Green Belt i Profesional Lean Coordinator. 😉
PMBOK, PMP, PMI-ACP, CAPM, PMI-RMP, PMI-SP, PgMP, PfMP, PBA are registered marks of the Project Management Institute, Inc.
Czym jest PMI?
Project Management Institut, czyli PMI, to instytucja przeprowadzająca certyfikację specjalistów w zakresie szeroko pojętnego zarządzania projektami. W jej ofercie znajdują się najróżniejsze warianty certyfikatów, co pozwala dostosować konkretną propozycję do aktualnych potrzeb zawodowych. Warto podkreślić, że są one interdyscyplinarne, dlatego nie są dedykowane wyłącznie osobom związanym z określonymi tematycznie projektami. W praktyce certyfikat PMI PMP jest popularnym terminem w wielu branżach i stanowi znamienne potwierdzenie kompetencji w zakresie zarządzania projektami. Instytucja nie ogranicza swojej działalności do najpopularniejszych tytułów – co jakiś czas pojawiają się nowe możliwości dla osób, które chcą doskonalić swoje umiejętności. Przykładem jest certyfikat PBA, w ramach którego egzaminowane osoby muszą odpowiedzieć na 200 pytań testowych (tak jak w przypadku innych rodzajów certyfikacji PMI). Project Management Institut wychodzi naprzeciw potrzebie zadbania o obiektywną ocenę kompetencji profesjonalistów zajmujących się zarządzaniem projektami. Standaryzowany pomiar wiedzy pozwala określić rzeczywiste umiejętności specjalistów. PMI certyfikat często otwiera drzwi do kariery międzynarodowej, co wiąże się z jego wysoką renomą.
Zastosowanie certyfikatów PMI – dlaczego warto je zdobyć?
Posiadanie potwierdzenia kompetencji przez PMI wiąże się z wieloma osobistymi korzyściami, które przekładają się na sukcesy zawodowe. Jego zdobycie stanowi obiektywne potwierdzenie umiejętności danej osoby, określając jej specjalizację w konkretnej dziedzinie. Dzięki niemu można osiągnąć konkretne kompetencje, które okażą się przydatne w praktycznym zarządzaniu projektami. Dla wielu osób PMI certyfikat jest przede wszystkim możliwością, aby rozpocząć pracę w prestiżowej firmie. Jego uzyskanie cieszy się szczególną popularnością wśród kierowników projektu. Zdany egzamin i uzyskanie konkretnego tytułu specjalisty jest znamiennym dowodem na osiągnięcie wysokiego poziomu kompetencji.
Dlaczego pracownicy posiadający certyfikaty PMI są doceniani?
Dokument ten, jako standardowy i obiektywny wyznacznik kompetencji zawodowych w zakresie zarządzania projektami, wiąże się z wieloma korzyściami także dla samych organizacji, które zatrudniają najlepszych specjalistów. Pracodawcy szczególnie cenią sobie osoby ambitne, mogące pochwalić się profesjonalną wiedzą. Samo doświadczenie zawodowe nie zawsze jest wystarczające – najlepszym potwierdzeniem praktycznych umiejętności jest certyfikat PMI PMP. Właściciele firm chętnie współpracują z profesjonalnymi praktykami, dla których efektywne zarządzanie projektem nie jest trudnym zadaniem. Wiedzą, że najlepsi zawodowcy będą wiedzieć jak zadbać o wdrożenie właściwych procedur w zarządzaniu projektami. Warto zatem zdecydować się na proces certyfikacji, aby zdobyć uznanie w oczach pracodawcy, co przełoży się na intratne propozycje zawodowe. Należy podkreślić, że osoby posiadające już konkretny tytuł wciąż mogą podnosić swoje kompetencje, bazując na aktualnej ofercie PMI.