Professional in Business Analysis tak nazywa się najnowszy tytuł, który można zdobyć w PMI®. Od 12 maja do 4 sierpnia trwać będzie pilot nowego certyfikatu, w trakcie którego pierwsza grupa kandydatów rozwiąże test. PMI® zachęca do wzięcia udziału w pilocie, oferując 20% upustu na koszt egzaminu.

I to się świetnie składa, bo na WSB we Wrocławiu rozpoczęliśmy nabór na studia podyplomowe Zarządzanie wymaganiami – analiza biznesowa.

Jak zdobyć certyfikat PMI? Warunki wstępne to 4500 godzin (3 lata) jako analityk biznesowy oraz 2000 godzin w zespołach projektowych (obie pule godzin mogą dotyczyć tych samych prac) oraz 35 godzin szkoleń z obszary analiz biznesowych. Mamy rok na podejście do egzaminu. Zaś koszt wynosi 405$ dla członków i 555$ dla nieczłonków PMI®, czyli tyle samo, co PMP®.

Sam egzamin składa się tradycyjnie z 200 pytań testowych, z czego 175 jest punktowanych, a 25 służy do kalibracji testów i trwa 4 godziny. Jak widać podobnie, co w przypadku PMP® i PgMP®.

Warto pamiętać, że certyfikat PMI trzeba odnawiać co 3 lata, zbierając 60 PDU®, przy czym PDU® muszą dotyczyć obszaru analiz biznesowych, oraz płacąc 60$ dla członków i 150$ dla nieczłonków.

Obszary wiedzy zostały podzielone na:

  • Identyfikację potrzeb
  • Planowanie
  • Analizę
  • Monitorowanie i traceability
  • Ocenę

Można zauważyć, że proponuje się nieco inną strukturę niż w przypadku BABOKa. Niestety PMI® nie oferuje odpowiednika PMBOK® Guide dla certyfikatu PMI. Można znaleźć jedynie listę zagadnień, które powinien znać analityk. PMI® ponadto stwierdza, że pewne zagadnienia wymienione w PMBOK® Guide mogą pojawić się też na egzaminie PBA®. Z nowych technik można wymienić: zarządzanie backlogiem, storyboarding, retrospective, user stories (ukłon w kierunku metodyk zwinnych), analiza reguł biznesowych, model danych, diagram stanów, przypadki użycia.

Brakuje mi w zagadnieniach analizy architektury korporacyjnej, narzędzi związanych z mapowaniem procesów, definiowania wymagań z perspektywy jakości (QFD, CtQ) oraz pominiętych narzędzi z UML (sama nazwa UML w ogóle nie pada w tym dokumencie).

Aby łatwiej było się przygotować do egzaminu, PMI® zamieścił listę tytułów, z którymi warto zapoznać się.

Na stronie PMI® można przeczytać więcej informacji.

Ps.

Tak sobie myślę, że następnym krokiem będzie nadawanie certyfikaty Six Sigma Green Belt i Profesional Lean Coordinator. 😉
PMBOK, PMP, PMI-ACP, CAPM, PMI-RMP, PMI-SP, PgMP, PfMP, PBA are registered marks of the Project Management Institute, Inc.

Czym jest PMI?

Project Management Institut, czyli PMI, to instytucja przeprowadzająca certyfikację specjalistów w zakresie szeroko pojętnego zarządzania projektami. W jej ofercie znajdują się najróżniejsze warianty certyfikatów, co pozwala dostosować konkretną propozycję do aktualnych potrzeb zawodowych. Warto podkreślić, że są one interdyscyplinarne, dlatego nie są dedykowane wyłącznie osobom związanym z określonymi tematycznie projektami. W praktyce certyfikat PMI PMP jest popularnym terminem w wielu branżach i stanowi znamienne potwierdzenie kompetencji w zakresie zarządzania projektami. Instytucja nie ogranicza swojej działalności do najpopularniejszych tytułów – co jakiś czas pojawiają się nowe możliwości dla osób, które chcą doskonalić swoje umiejętności. Przykładem jest certyfikat PBA, w ramach którego egzaminowane osoby muszą odpowiedzieć na 200 pytań testowych (tak jak w przypadku innych rodzajów certyfikacji PMI). Project Management Institut wychodzi naprzeciw potrzebie zadbania o obiektywną ocenę kompetencji profesjonalistów zajmujących się zarządzaniem projektami. Standaryzowany pomiar wiedzy pozwala określić rzeczywiste umiejętności specjalistów. PMI certyfikat często otwiera drzwi do kariery międzynarodowej, co wiąże się z jego wysoką renomą.

Zastosowanie certyfikatów PMI – dlaczego warto je zdobyć?

Posiadanie potwierdzenia kompetencji przez PMI wiąże się z wieloma osobistymi korzyściami, które przekładają się na sukcesy zawodowe. Jego zdobycie stanowi obiektywne potwierdzenie umiejętności danej osoby, określając jej specjalizację w konkretnej dziedzinie. Dzięki niemu można osiągnąć konkretne kompetencje, które okażą się przydatne w praktycznym zarządzaniu projektami. Dla wielu osób PMI certyfikat jest przede wszystkim możliwością, aby rozpocząć pracę w prestiżowej firmie. Jego uzyskanie cieszy się szczególną popularnością wśród kierowników projektu. Zdany egzamin i uzyskanie konkretnego tytułu specjalisty jest znamiennym dowodem na osiągnięcie wysokiego poziomu kompetencji.

Dlaczego pracownicy posiadający certyfikaty PMI są doceniani?

Dokument ten, jako standardowy i obiektywny wyznacznik kompetencji zawodowych w zakresie zarządzania projektami, wiąże się z wieloma korzyściami także dla samych organizacji, które zatrudniają najlepszych specjalistów. Pracodawcy szczególnie cenią sobie osoby ambitne, mogące pochwalić się profesjonalną wiedzą. Samo doświadczenie zawodowe nie zawsze jest wystarczające – najlepszym potwierdzeniem praktycznych umiejętności jest certyfikat PMI PMP. Właściciele firm chętnie współpracują z profesjonalnymi praktykami, dla których efektywne zarządzanie projektem nie jest trudnym zadaniem. Wiedzą, że najlepsi zawodowcy będą wiedzieć jak zadbać o wdrożenie właściwych procedur w zarządzaniu projektami. Warto zatem zdecydować się na proces certyfikacji, aby zdobyć uznanie w oczach pracodawcy, co przełoży się na intratne propozycje zawodowe. Należy podkreślić, że osoby posiadające już konkretny tytuł wciąż mogą podnosić swoje kompetencje, bazując na aktualnej ofercie PMI.

Zapisz się na nasz newsletter

Zapisz się na nasz newsletter

Twój e-mail został zapisany

Share This