Massawa
Kiedy komandor Edward Ellsberg obejmował dowództwo nad zniszczonym portem w Massawie w Erytrei, nie przypuszczał, że to przedsięwzięcie będzie takim wyzwaniem, a jednocześnie stanie się przełomem w jego karierze wojskowej i zapewni mu awans na admirała.
Najgorętsze miejsce na Ziemii (ponad 40°C), o przeraźliwej wilgotności, gdzie nawet tubylcy muszą robić przerwy w pracy w południe.
Wielonarodowy, wielojęzykowy i wielokulturowy zespół. Zniszczona infrastruktura portu. Zbliżający się niemiecki front i brak wsparcia amerykańskiej administracji. Wszystkie te elementy sprawiły, że Massawa przeszła do historii.
Massawa otrzymała dwie światowe nagrody: PMI Award 2007 oraz ISAGA 2014.
Wybrani klienci symulacji
Główne zagadnienia
- Zarządzanie projektem kaskadowym
- Role w projekcie
- Funkcjonowanie zespołu projektowego
- Komunikacja i współpraca w zespole
Logistyka
- Liczba uczestników w grupie: 6-12
- Czas trwania: 2 – 8 godzin
- Dostępne języki: polski, angielski
- Powierzchnia sali: 25 m2
Przebieg symulacji
Uczestnicy zapoznają się z historią Massawy, a następnie otrzymują różne role w zespole projektowym takie, jak: komitet sterujący, kierownik projektów, logistyka, nadzór jakości, wsparcie projektów etc. Każda z ról ma tylko kilka reguł pracy, ale główny problem pojawia się na poziomie interakcji między rolami.
Symulacja toczy się przez 10 rund (miesięcy). Po pierwszych pięciu rundach następuje przerwa i omówienie wyniki. Zespoły otrzymują też nieco czasu na przeplanowanie swojego projektu. Po skończonej dziesiątej rundzie omawiane są całościowe wyniki na kilku poziomach: osiągniętych celów projektu, jakości komunikacji i współpracy, konfliktów oraz dobrych praktyk do przeniesienia na grunt firmowy.
Symulacja jest skonstruowana w taki sposób, że sumarycznie duża ilość reguł powoduje, że pierwsza połowa symulacji często kończy się kryzysem w projekcie, niekiedy nawet reakcjami emocjonalnymi. W połowie zespół ma motywację do omówienia stanu prac i wdrożenia usprawnień. W drugiej połowie zwykle następuje duża poprawa efektywności prac, więc na koniec zespoły często entuzjastycznie reagują na osiągnięte rezultaty.
Agenda
Wprowadzenie w zasady gry
Zapoznanie się z planem bazowym
Ustalenie ról i sposobu współpracy w zespole
Realizacja pierwszej połowy projektu
Dyskusja na temat rezultatów
Wprowadzenie optymalizacji w obszarze zarządzania projektem
Realizacja drugiej połowy projektu
Podsumowanie całej symulacji
Zastosowanie
- Integracja zespołów wokół idei zarządzania projektami
- Uświadomienie, że zarządzanie projektami to nie jest zbędna biurokracja
- Budowanie kultury wspierającej projekty
- Otwarcie ludzi na zmiany organizacji w obszarze zarządzania projektami
- Atrakcyjny moduł uzupełniający szkolenie z podstaw projektów, np. Massawa, studia podyplomowe